Saturday, June 4, 2011

♥ sakit hati , tulang sendiri ♥

assalamualaikum , salam sejahtera semua..
aku ada something nak share ni , has been copied from my friend's blog and the other websites..
tajuk pun dah cukup menarik kan..?? hee

ok, this article is not directed to any party who is considered *special ones* or apa-apa lah ,  hanya kepada mereka yang bergelar lelaki..huh !

so , men ! please be attentive ..

WANITASiapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKIKamu!!!
WANITAMenurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku!
Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa.Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya.
Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kes ibubapa dan  masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan. Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas.
Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran.WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!"LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"
Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing" .
Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITAtidak menunggu, sepertinya. Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.
Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.
LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: belum
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah. WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz
"Selamat tinggal.."
Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.....

APABILA WANITA MENCINTAI LELAKI
Pada hakikatnya wanita lebih tergolong dalam golongan yang pemalu..Wanita lebih mempunyai sikap-sikap yang selalunya disukai oleh kaum lelaki..Apabila wanita sudah jatuh cinta kepada seseorang lelaki , kekadang dia malu untuk berterus terang..Dan apabila dia berterus terang dangan hanya sekali lafaz sahaja, itu sudah memadai baginya..Terserah kepada pihak lelaki pula untuk mengambil tindakan yang sewajarnya..Apabila wanita itu sudah benar-benar mencintai seorang lelaki , sesungguhnya kasih dan sayangnya hanya kepada lelaki itu sahaja..Dan apabila wanita itu benar-benar mencintai lelaki , dia akan sedaya upaya setia dan menjaga hati hanya kepada lelaki yang disukainya sahaja..Sedaya upaya membahagiakan dan sentiasa membuat lelakinya itu tenang dan gembira kembali..Apabila silelaki perlukan teman atau mungkin berada dalam keadaan yang bermasaalah, wanita itu akan cuba sedaya upaya menyelesaikan masaalah atau menenangkan hati lelaki itu..Pelbagai cara akan dilakukan sehinggalah lelaki itu kembali tersenyum meskipun masalah itu tidak selesai tapi sekurang-kurangnya dia telah menenangkan hati lelaki yang dicintainya..
Apabila wanita mencintai lelaki , dia akan menjaga dan sentiasa mengambil tahu tentang lelakinya..Tentang makan dan minum , kesihatan lelakinya..Dekat ataupun jauh , dia sentiasa ingin mendengar khabar berita dari lelakinya meskipun bukan dari mulut lelaki itu sendiri..Oleh itu , lelaki haruslah sentiasa memberi khabar berita walaupun sibuk dengan kerja , haruslah lelaki mengirim sms dengan mengatakan keadaanya baik-baik sahaja untuk mengelak wanita itu hanyut kerana sentiasa memikirkan tentang keadaan kamu..
Apabila wanita mencintai lelaki , dia akan mengetepikan egonya tidak seperti lelaki yang adakalanya terlalu memper*raja*kan egonya..
Apabila wanita mencintai lelaki , wanita hanya inginkan perhatian yang sewajarnya..Lelaki haruslah pandai dalam menjaga hati wanita sepertimana dia menjaga hati lelaki..Hanya perhatian yang penuh dengan kasih sayang dapat mengembalikan kebahagiaan dalam sesebuah hubungan..Naluri wanita terlalu halus yang terkadang membuatkan hati lelaki rimas dengan keadaanya terlalu sensitif..Tapi mengertilah , Tuhan memang menciptakan kaum Hawa dengan naluri yang halus dan ketahuilah wanita adalah anugerah yang terindah dalam setiap hidup lelaki..
Lelaki , seharusnya kamu bersyukur kerana dicintai oleh wanita yang sememangnya tidak pernah berlaku curang kepadamu dan sentiasa berusaha menjadi yang terbaik untukmu..Janganlah kamu mempermainkan perasaan wanita yang sedia telah mencurahkan kasih sayang kepada kamu..Jika kamu sememangnya tidak pernah ada hati dengannya , haruslah kamu berterus-terang dengan cara yang elok supaya wanita itu tidak terlalu kecewa dan pada hakikatnya dia memang kecewa..Dan , jagalah tutur katamu , sesungguhnya wanita itu mudah terluka dengan kata-kata orang yang dicintainya..Kalau marah , bawalah bersabar dan jangan cakap terlalu mengikut perasaan..Jika ada masalah dalam hubungan , bawa lah berbincang ..Sifat bertolak ansur , mengalah dan tidak pentingkan diri sendiri akan membuatkan sesebuah hubungan itu kembali bersinar..Jika pasangan kamu pernah melakukan kesilapan, tidak salah kamu memberikan peluang dan percaya dia akan berubah kearah yang lebih baik..Jika ada sifat-sifat yang kurang menyenangkan , tegurlah dengan baik , elak salah faham dan perlulah sentiasa berfikiran positif..
Ketahuilah lelaki , apabila wanita pernah mengatakan dirinya tidak lagi dicintai , seharusnya kamu membuktikan kepadanya bahawa kamu itu benar-benar mencintainya..Ingat ! cinta bukan dibukti dengan mulut , tapi dengan hati..Sebenarnya dalam keadaan sebegini timbul kerana  terdapat beberapa faktor atau kelakuan kamu seperti kamu tidak mempedulikan dia kerana kamu sibuk dengan kerja walaupun hanya sementara tapi seharusnya kamu tidak patut berbuat begitu..Wanita tidak meminta apa-apa , cuma perhatian dari kamu sahaja..Perhatian itu lebih bermakna dari segala-galanya..Kita dicipta dengan setiap adanya pasangan..Kita tidaklah sempurna dan memang tiada manusia dialam ini sempurna..Tapi ini lebih bermakna jika kita mencuba untuk menjadi yang sesempurna mungkin demi kebahagiaan kita juga..
Sebelum terlambat , hargailah wanita yang mencintai kamu..Jangan terlalu memetingkan diri sendiri dan jagalah setiap perkataan yang keluar dari bibir kamu dan sebaik-baiknya berfikirlah dahulu sebelum terlambat..Sesungguhnya apabila wanita merasa apabila dirinya tidak lagi dicintai , dihargai dan diambil peduli , mungkin dia akan membawa diri dan pergi dari hidup kamu yang sememangnya kamu tidak pernah menghargainya..Dan demikian itu , tiada lagi insan yang bergelar wanita mengambil tahu tentang kamu , mempedulikan kamu , mejaga makan minum kamu dan segala yang berkaitan dengan kamu..Tidak kah rugi nya kamu , hanya kerana ego , kamu kehilangan seorang insan yang tulus mencintai kamu..Sama-samalah kita renungkan.. 
waaa~~ menarik kan ??
ok lah , malam semakin tua..i'll take my leave..
byeeee :)

0 comments:

Post a Comment